9 porad, jak pracować z domu work-life balance

Coraz więcej osób wykonuje służbowe obowiązki, przebywając w znajomych czterech ścianach. W rozpraszającym otoczeniu łatwo o spadek motywacji oraz zatarcie granic między sferą zawodową i prywatną. Warto więc urządzić sobie przestrzeń sprzyjającą koncentracji oraz wyrobić nawyki, dzięki którym praca zdalna w domu będzie efektywna i przyjemna.

Tryb home office pozwala na ogromną swobodę działania. Dzięki niemu jesteśmy w stanie realizować zadania w godzinach, w których tradycyjne biuro pozostaje zamknięte. Dodatkowo, zamiast marnować czas na dojazd do firmy, możemy dłużej pospać lub bez pośpiechu przygotować pożywne śniadanie. Praca zdalna nie jest jednak pozbawiona wad. W domowych pieleszach trudniej jest się skupić i powstrzymać od robienia częstych przerw, w związku z czym nierzadko okazuje się, że wstajemy od biurka dopiero późnym wieczorem.

Aby nie dopuścić do utraty work-life balance, warto zaaranżować sobie komfortowy kąt, w którym będziemy zajmować się wyłącznie służbowymi sprawami. Kolejnym krokiem powinno być wprowadzenie konkretnych zasad, dzięki którym nic nie będzie nas od nich odciągać. Poniżej prezentujemy 9 porad związanych z tym, jak pracować z domu, aby nie spędzać przed monitorem więcej czasu, niż to konieczne.

1. Otoczenie ma znaczenie – wygodne miejsce do pracy

W przypadku wielu branż zdalna praca w domu przynosi równie zadowalające efekty, co w biurze. W skupieniu na bieżących zadaniach pomaga funkcjonalna przestrzeń, która wcale nie musi być oddzielnym gabinetem. Jeśli nie dysponujemy wolnym pokojem, równie dobrze możemy tak zaaranżować kącik do pracy w salonie czy sypialni, aby napędzał kreatywność i wspierał koncentrację.

Warto postawić na sprytne meble, które zapewnią komfort i ułatwią dobrą organizację. Zwykle wystarczy biurko z przestronnym blatem, wygodne krzesło lub obrotowy fotel oraz przestrzeń na dokumenty w postaci kilku wiszących półek na ścianie bądź oddzielnego regału. Praktycznym rozwiązaniem będzie również kwadratowy stół 4 You z wielofunkcyjną wnęką oraz pełniącymi rolę szuflad skrzynkami. Przechowamy w nich akcesoria biurowe i inne przydatne drobiazgi.

Stałe miejsce do pracy zdalnej pozwala odtworzyć warunki panujące w tradycyjnym biurze. Sprzyja produktywności i wysyła bliskim komunikat mówiący o tym, że w danym momencie jesteśmy zajęci. Czasem wędrowanie z laptopem po całym domu pozwala zmienić perspektywę i może okazać się zbawienne w trakcie kreatywnych poszukiwań. Warto jednak przygotować dla siebie ergonomiczne stanowisko, do którego zawsze możemy się udać w poszukiwaniu ciszy i spokoju.

2. Cicho i spokojnie – eliminacja rozpraszaczy

Przyjazne otoczenie sprzyja roztargnieniu i uciekaniu myśli od zawodowych spraw. W żadnym domu nie brakuje rozpraszających bodźców. Rozrabiające dziecko, domagający się spaceru pies, piętrzące się pranie oraz zbliżający się czas obiadu to tylko niektóre z czynników, utrudniających utrzymanie żelaznej dyscypliny. Nawet jeśli mieszkamy sami, możemy stracić skupienie pod wpływem hałasu z zewnątrz lub konieczności wstania od biurka po potrzebną rzecz.

Najbardziej pomocny w zapewnieniu pełnej koncentracji jest osobny pokój do pracy. Po zamknięciu drzwi jesteśmy w stanie wyłączyć się z domowego rytmu i zamiast rozpraszaczami, otoczyć przedmiotami związanymi z własną profesją. Możemy jednak stworzyć sobie komfortowe warunki również we wnętrzu, w którym przecinają się ścieżki domowników. Pomocne okażą się wygłuszające słuchawki oraz składany parawan, pozwalający odciąć się od nadmiaru wizualnych bodźców.

Warto zadbać również o odpowiednie oświetlenie. Dzięki temu słońce chowające się za chmurą nie będzie stanowić wygodnej wymówki do przerwania pracy. Dyskretna lampa Karl pozostawi wystarczająco dużo miejsca dla kalendarza, notesów i innych przedmiotów, które warto mieć pod ręką, aby zbyt często nie wstawać od biurka.

3. Porządek na biurku i w głowie

Bałagan nie tylko sprawia, że marnujemy czas na poszukiwanie potrzebnych rzeczy, ale obniża również nasze samopoczucie, wywołując rozdrażnienie. Aby uniknąć konieczności odrywania się od ważnych projektów, warto regularnie porządkować swoją przestrzeń roboczą. Dzięki temu każdego dnia możemy zasiadać do biurka z czystą głową, otwartą na wydajną pracę i twórcze poszukiwania.

Jeśli potrzebujemy dużej przestrzeni roboczej, warto pozostawić pusty blat, a wszelkie przybory przenieść do poręcznych szuflad. Podlegające szerokiej personalizacji biurko Creative sprawdzi się doskonale w duecie z gustownym kompletem niskich organizerów z szarego filcu. Większe przedmioty zorganizujemy w mobilnym kontenerku. Wsunięty pod blat, nie zajmie dodatkowej przestrzeni we wnętrzu. W każdej chwili będziemy mogli go jednak zabrać ze sobą wraz z zawartością, aby przenieść się na kanapę i kontynuować pracę przy blacie stolika kawowego. Na parapecie przy biurku warto znaleźć miejsce z kolei na kosz Cala, który jest idealnym „mieszkaniem” dla branżowych czasopism. W momencie kryzysu twórczego będziemy mogli sięgnąć po jedno w poszukiwaniu inspiracji.

4. Personalizacja, czyli praca zdalna w domu po swojemu

Choć nie mamy wpływu na to, jak wygląda nasze firmowe biuro, własne home office możemy zaaranżować dokładnie tak, jak chcemy. Warto wykorzystać tę szansę, ponieważ najlepiej czujemy się w otoczeniu, które nam się podoba. Aby wprowadzić osobiste akcenty, nie musimy zagracać biurka. Praktycznym sposobem personalizacji jest wybór stylowej nakładki na blat, która ochroni go przed zarysowaniami i ułatwi operowanie myszką. Dla przykładu, osobom rozpoczynającym dzień od spokojnej praktyki jogi humor będzie poprawiać minimalistyczny podkład Yoga.

Jeśli nie mamy nic przeciwko wprowadzeniu dodatkowych przedmiotów na biurko, warto postawić na nim minimalistyczną ramkę Est ze zdjęciem ukochanej osoby. Fotografię, która przypomina nam o tym, dlaczego warto się starać, możemy przykleić także do ściany nad blatem, razem z rysunkowymi dziełami swoich pociech. Pracę uprzyjemni nam także rząd ulubionych lektur lub pamiątki z podróży, wyeksponowane na wiszącej półce Young Users. Breloczek z nadmorskiego kurortu może stanowić również ozdobę filcowej tablicy Felis. Oprócz sentymentalnych drobiazgów, do miękkich heksagonów wygodnie przypniemy także wszelkie notatki, przydatne w pracy zdalnej w domu.

5. Odcięcie od domowych obowiązków

Szukając porad, jak pracować z domu, bywamy sfrustrowani zatarciem granic między sferą zawodową i prywatną. Wiele osób łapie się na tym, że równolegle do wykonywania służbowych zadań odkurza, gotuje obiad i pomaga dziecku z lekcjami. W związku z tym później musi przeznaczać wieczory na dopinanie projektów i odpisywanie na maile. Zamiast o siedemnastej zapomnieć od pracy, odchodzi od biurka dopiero przed snem.

Jak więc zachować work-life balance? Spróbujmy zapomnieć o tym, że jesteśmy w domu, a nie w biurze. Gdybyśmy przebywali w siedzibie firmy, nie mielibyśmy przecież możliwości pozmywania naczyń, zrobienia prania ani przetarcia komody z kurzu w czasie pracy. Dobrym pomysłem może być nastawienie budzika na wcześniejszą godzinę i załatwienie wszystkich tych spraw rano, aby później nie zaprzątały nam głowy. Warto bowiem pamiętać, że nawet mało wymagająca czynność, która wiąże się z odejściem od komputera, znacząco obniża naszą koncentrację i zmusza do ponownego wdrożenia w wykonywane zadanie po powrocie do biurka. Tracąc czas w ten sposób, niepotrzebnie wydłużamy swój dzień pracy.

6. Jak pracować z domu? W otoczeniu roślin!

Pozytywny wpływ zarówno na nasze samopoczucie, jak i produktywność ma… obecność zieleni. Kwiaty i rośliny doniczkowe nie tylko pięknie się prezentują, ale poprawiają również jakość powietrza w pomieszczeniu. Parując, zwiększają bowiem jego wilgotność. Wiele z nich pochłania także szkodliwe substancje. Obok komputera warto znaleźć miejsce chociażby na skrzydłokwiat, zielistkę lub palmę koralową.

Niewielki lokator w ozdobnej osłonce skutecznie ożywi blat naszego biurka, nastrajając nas pozytywnie na dzień pracy zdalnej w domu. Spoglądając na zieleń, damy również odpocząć swoim oczom, zmęczonym przez długotrwały kontakt z ekranem. Jeśli daleko nam do wprawnego ogrodnika, zamiast doniczki z wymagającym zraszania okazem możemy wprowadzić wazon z bukietem świeżych kwiatów.

7. W pracy i po pracy, czyli podział przestrzeni

Zachowanie zdrowego balansu pomiędzy domowym i zawodowym życiem ułatwi nam funkcjonalny podział przestrzeni. To szczególnie istotne, jeśli wykorzystujemy do zdalnej pracy kąt zaaranżowany w salonie lub sypialni, które pełnią również wiele innych funkcji. Jeśli nie możemy zamknąć za sobą drzwi gabinetu, trudniej jest bowiem odciąć się myślami od niedomkniętych spraw służbowych.

Sposobów na metaforyczny powrót z pracy do domu jest wiele. Zanim poświęcimy swoją uwagę bliskim, warto schować firmowy laptop i odłożyć dokumenty do segregatorów. Bez wychodzenia z pokoju będziemy mieć wtedy poczucie, że zamknęliśmy pewien etap dnia. Jest to również wyraźny sygnał dla maluchów, że można nam teraz przeszkadzać.

Nawet jeśli nie musimy wyznaczać granic z myślą o dzieciach, warto zrobić to dla własnej równowagi psychicznej. Przeglądanie newsów i mediów społecznościowych przy biurku może nam się podświadomie kojarzyć z pracą. Lepiej bez wyrzutów sumienia przenieść się w inne miejsce, dzięki czemu unikniemy zmęczenia lub wręcz wypalenia zawodowego.

8. Stałe godziny pracy – sposób na większą motywację

Wiele osób zastanawia się także, jak pracować z domu i nie robić zbyt częstych przerw. Najlepszą poradą jest wpisanie ich w kalendarz, podobnie jak wszystkich innych obowiązków. Jeśli na wstępie zaplanujemy sobie dzień, może się okazać, że pomiędzy zawodowymi sprawami bez trudu znajdziemy czas na zabawę z kotem i przyrządzenie pysznego dania. 

Najważniejsze, aby harmonogram nie istniał wyłącznie w naszej głowie. Spisanie listy sprawia bowiem, że trudniej nią manipulować. Jeśli nad naszym biurkiem będzie wisiał organizer Nori z wykazem pilnych obowiązków, łatwiej nam będzie odepchnąć myśl o posprzątaniu w kuchni, gdy wstąpimy do niej po świeży dzbanek herbaty. Czas pozostały na wykonanie priorytetowych zadań dyskretnie wyliczy stojący na blacie zegar Dru. Co istotne, odhaczanie kolejnych punktów wpłynie pozytywnie na naszą motywację do dalszej pracy.

9. Odpowiednie nastawienie to połowa sukcesu

Wystarczy włożyć strój do ćwiczeń, aby poczuć napływającą chęć wykonania treningu. Podobnie jest w przypadku pracy. Jeśli dojeżdżamy do biura, poświęcamy czas na makijaż czy uważny dobór ubrania. Choć w trybie home office nie musimy martwić się o dress code, warto utrzymać poranną rutynę. Już samo zdjęcie piżamy i zadbanie o schludny wygląd wysyła naszej głowie komunikat, że wchodzimy w konkretny tryb. Po zakończeniu pracy ponownie się przebierzmy, dzięki czemu odpoczynek nie będzie kojarzyć nam się z zawodowymi obowiązkami.

Warto odtworzyć również inne rytuały. Jeśli pobyt w biurze zaczynaliśmy od wypicia kubka kawy, zaparzmy sobie filiżankę tego aromatycznego napoju jeszcze przed wysłaniem pierwszego maila. Unoszący się zapach przypomni nam o skupieniu, towarzyszącym rozpoczynaniu dnia pracy.

Nie wszystkie zaprezentowane porady okażą się przydatne w każdej sytuacji. Warto poeksperymentować i poszukać własnej odpowiedzi na pytanie, jak efektywnie pracować z domu. Zupełnie inne zabiegi wesprą bowiem produktywność grafika, tłumacza czy księgowego. W przypadku wszelkich profesji nieoceniony będzie jednak dobrze zorganizowany kąt do pracy, odzwierciedlający indywidualny gust. Wykorzystajmy wszelkie zalety przebywania w domu. Jeśli aura na dworze sprzyja, nie wahajmy się przenieść home office na balkon. Naturalne światło i świeże powietrze poprawi naszą motywację. Niezależnie od okoliczności, zadbajmy o to, aby praca zdalna w domu była nie tylko wydajna, ale równie przyjemna.

Produkty z artykułu


Biurko 140 4 You Fresh
Biurko 140 4 You Fresh aranżacja




Fotel obrotowy Hagen II
Fotel obrotowy Hagen II aranżacja
promocjaBestseller
-18%



Powiązane artykuły

Infolinia sklepu internetowego
67 253 94 94
icon
icon
icon
icon
icon
icon
icon
icon
Copyrights © 2009-2024 VOX. Wszelkie prawa zastrzeżone.
/